Történet
Szereplők
Színészek
Képek
Multimédia
Extrák

Vissza

A zongora alatt

Cím: A zongora alatt
Eredeti cím:
Under the Piano
Év:
1995
Szerep:
Rosetta Basilio
Cikkek:
·
Láng Attila D.: A zongora alatt (elemzés)
Képek:
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6

 

Láng Attila D. - A zongora alatt (elemzés)

  Ezt a Followst meg kell enni. Láttam már jó alakításokat, de ez... sose szerettem dolgokról szuperlatívuszokban beszélni, úgyhogy nem is mondok többet. Csak kicsit beavatom azokat, akik nem láthatták az öt perce véget ért filmet.
  Rosetta a húszas évek végén született, amikor még nem ismerték az autizmus szót -- ez el sem hangzik a filmben. Rosetta egyszerûen: beteg. Ötéves korában sem beszél meg, viszont felháborodottan rázza a rácsos ágyat, amikor az operaénekesnõ mama valamelyik tanítványa hamisan énekel. Nyolcévesen egyszer becsörtet a szobába és kitartóan csapkodni kezdi a zongora egyik billentyûjét -- azt a hangot, amit a tanítványnak énekelni kellene. Ennek persze senki sem örül. Ettõl eltekintve azonban nem vesz jobban tudomást a világról, mint egy kõdarab.
  Az elsõ megdöbbentõ jelenet az asztalnál történik nyolcéves korában, amikor a dadus fel akarja vágni Rose nõvére, Franny tányérján a húst, mivel Franny jobb keze születése óta béna. A mama rendreutasítja, neki is meg kell tanulnia késsel-villával enni. Rose közben úgy vagdossa a húst a saját tányérján, mint egy automata. Egyszer csak oda sem nézve elveszi Franny elõl a tányért és odarakja a magáét, a felvágott hússal.
  Rose igazi jelleme felnõttkorában mutatkozik meg, amikor Cassandra van Wyck és Holly Clayton után Follows átveszi a szerepet. Jelleme tömören meghatározva: robot.
  Ez az érzés alakult ki bennem egyre jobban, ahogy Rosettát figyeltem. Sérült agya szabályszerû robottá teszi, aki nagyon fejlett ugyan a valódi gépekhez képest, de mégiscsak gépszerû élõlény.
  Meghatározott programjai vannak, amelyeket feltételes reflexek indítanak el. Ha két fémtárgy összecsörren, felkapja a fejét, mereven néz és kijelenti: b. H. Cisz. Abszolút hallása van, _kétségtelenül._ Imádnivaló szavajárása ez a "kétségtelenül", amit folyton odatesz a mondatai mögé, s mondatai többnyire nem egyebek, mint a hallott mondatok ismétlései. De nyelvtanilag helyesen: amit úgy mondanak neki: "te", azt úgy mondja vissza: "én"!
  Elõbb dudorászik, mint beszél, ötéves korában arra lesznek figyelmesek, hogy az aznapi énekóra anyagát zümmögi az ágyban. Késõbb az Esõembertõl is ismert rádiószövegeket mondja, a reklámokat darálja gépiesen, rádióhallgatás közben és egyébkor. Ez a stílus meg is marad, de igazi kommunikációra is képes az emberekkel, ha speciális módon is.
  Franny (Amanda Plummer) tudja, hogy Rosettát be kell programozni az életre. Egy alkalommal azt mondja neki: ha egy fiú molesztálni próbálja, mondja azt, hogy _fordulj fel._ Fordulj fel, ismétli Rose, s ezt mondja utána apjának és egy ismerõsüknek, amikor azok búcsúzkodnak. De késõbb a munkahelyén valóban molesztálni akarja egy fiú, s ekkor Rosettában elindul a program és azt mondja: _fordulj fel. Fordulj fel._ S ezzel meg is oldódik a helyzet, a többiek közbelépnek.
  Számtalan feltételes reflexe van, akadnak visszatérõk, mint a kutyaugatás, amire már gyerekkorában is visszaugat -- éppoly görcsösen, összeszorított szájjal, ahogy minden mást tesz --; s vannak egyszeriek, mint a sánta szakács, akit meglátva utánaered, pontosan ugyanúgy sántítva, egyszerre lépve vele. Franny abbahagyatja vele, a többiek háborognak, a szakács mulat a viccelõdésen. Pedig csak automata cselekvés. Hasonló történik apja halálakor, amikor sírni látja Frannyt, s ugyanúgy kezébe temetve arcát sírva fakad. Mikor Franny azt mondja, hagyja abba, abbahagyja, azt mondja: sírtam; s elsorolja, mit tett még, húsz ev távlatából visszaidézve a dátumokat, amikor lehorzsolta a térdét, elvágta az ujját. Máskor is sokszor tesz ilyet.
  Rose intelligens, tanítható robot. Franny állást keres mindkettõjüknek, s több kísérlet után egy kórház konyhájában alkalmazzák õket. S itt Rose jobban dolgozik, mint Franny, aki beteg kezét nem nagyon tudja hasznosítani, Rose viszont fizikailag ép, s mivel azt mondták, hogy fél centi vastag szeleteket vágjon, ne másfél centi vastagokat -- hát fél centi vastagokat vág, nem másfél centi vastagokat, kétségtelenül. Gyorsan és jól dolgozik, s munkába állásakor át tudja állítani napirendjét ennek megfelelõen.
  Márpedig a napirend rendkívül fontos. Apja halálakor legfõbb gondja az, hogy szombat van, ilyenkor apával cukrászdába megyünk. Mikor elesik az utcán és eltöri a lábát, nem mehet munkába, de nem érti meg, nyolckor kezdünk, nyolckor kezdünk, alig lehet visszatartani.
  S ha megakadályozzák abban, amit tenni akar, akkor baj van. _Összezavarodik benne a programozás,_ elõször szájába kapja kezét, majd egyre hevesebben tombolni kezd, ilyenkor csak egyvalaki tudja lecsillapítani: Franny.
  De Franny férjhez megy és egy másik városba költözik. Rose látszólag nem fogja fel, a legteljesebb lelkinyugalommal integet a nászutasok után. De amikor levelet kap Frannytõl, pontosan tudja, hogy tõle jött, s egyedül is olvassa el. Idõsödõ anyjuk (Teresa Stratas) mégsem képes gondoskodni róla, lecsillapítani dührohamait; inkább õ vált ki nem egyet azzal, hogy apróbb átrendezéseket tesz Rosetta életében, aki egy éjjel ammóniát iszik, meg akar halni, mert a mennyben már nem fáj, és odafönt apa spagettit eszik Willy bácsival, kétségtelenül. Mint minden mást, ezt is félig felfogja, félig nem. Kórházba kerül, s az elmeorvosok karmai közé.
  Franny felháborodva tér haza, s ígéretet kap anyjától, hogy hazahozza Rosettát. Õ is hazaköltözik férjével, hogy húga mellett lehessen. De Regina Basilio hagyja magát rábeszélni, hogy egy elfekvõbe küldje lányát, hisz õvele történhet valami. Franny végül aláíratja anyjával, hogy ráruházza a gyámságot Rose fölött.
  A temetõben Rosetta monoton közli anyja és apja halálozási dátumát, s hogy milyen idõ volt aznap. Anya most spagettit eszik Willy bácsival. Inkább apával eszik spagettit, feleli Franny, Rose egyetért. S ahogy hazamennek: két teljesen szokványos emberi lény.

  Blair Ferguson forgatókönyvében kitalált alakok szerepelnek, de Franny és Rosetta több valóságos személy keverékei. A film rendezõje Stefan Scaini, kétségtelenül.


 
Elemzés

  Hadd elemezgessem Rosettát még egy kicsit.
  Miben is különbözik Rose agya másokétól? (Azt leszámítva, hogy Rose-nak voltaképpen nincs agya. Valamennyi testrészét Followstól és a két gyerektõl kapta kölcsön, hiszen ugyanolyanok, mint bármely normális ember testrészei. De az agya nem ugyanolyan, ezt nem kaphatta tõlük. Mondhatni, Ferguson és Scaini készített neki egy külön agyat.)
 Az _elmebetegek_ (például a skizofrének) jelentõs részben teljesen normálisak, de egy ponton hiba van bennük, például minden apróságtól sírva fakadnak vagy kutyának képzelik magukat.
 A valódi _õrültek_ teljesen megbomlott elmével bírnak, legtöbbjuk csak néhány rutincselekvést képes ismételgetni.
 A _szellemi fogyatékosok_ ezzel szemben többé-kevésbé hibátlanul gondolkodnak, de károsodas van az agyuk és testük többi része közötti kapcsolatokban; ez leggyakrabban a beszédkészséget és a motorikus képességeket illeti, de õk errõl tudnak, s koncentrálással, gyakorlással ellensúlyozni tudják. Többnyire lassan is tanulnak.
 Az _agysérültek,_ értve azokat, akik felnõttkorukban sérültek meg baleset következtében, általában a szellemi fogyatékosokhoz hasonló módon sérülnek, gondolkodásuk érintetlen marad. Az amnéziások viszont minden szempontból épek, csupán emlékeik egy része törlõdött ki.

  Rose egyik kategóriába sem tartozik, õ teljesen külön, egyedi típus: _autista._ Nem elmebeteg (noha _az elméje beteg_), hiszen nemcsak egy részletben abnormális. Nem õrült, hiszen kapcsolata van a külvilággal. Nem szellemi fogyatékos (noha _szellemiekben fogyatékos_), hiszen gondolkodása teljesen más pályákon mozog, mint bármely más emberi lényé, épeké és sérülteké -- kivéve a többi autistát.
  Eleinte leginkább kis állatra emlékeztet, bár a hasonlat sántít. Az öt-nyolcéves Rose egyfelõl fejletlenebb az állatoknál, lásd a jelenetet, amikor belemarkol a tányérjára tett kuglófba s két marka közt szórogatja a morzsákat. (Más gyerekek is játszanak az étellel, de nála nem errõl van szó, kétségtelenül.) Nem lehet kideríteni, azért-e, mert nem ismeri fel az ennivalót, mert nem tanult meg enni, vagy egyszerûen csak nem éhes, netán nem szereti. Ám másfelõl fejlettebb is náluk, hisz amikor bemászik a zongora alá s megkopogtatja a hangszert, amikor nagyon korán tanúságot tesz abszolút hallásáról: emberi képességeket mutat fel, emberi módon.
  Elsõ nagyon bonyolult cselekvése a hús felvágása Frannynek, amivel bemutatja, hogy igenis értelmes lény. Innentõl adhatunk neki esélyt, hogy egyszer bizonyos önállóságra tegyen szert, sõt hogy egyáltalán megérje a felnõttkort. Ahogy a húst vagdossa kevéssé összpontosított mozdulatokkal, a kuglófos jelenet fényében nem tulajdonítunk neki jelentõséget; semmilyen jelét nem adja közben, hogy tudomást venne a világról és a jobbján ülõ Frannyrõl. Csak amikor oda sem pillantva, hang nélkül megfogja Franny tányérját és kicseréli a magáéval, ébredünk rá, hogy megindult az emberréválás felé.
  Rose érzékszervei természetesen hibátlanok, de agya rendellenesen szelektál az észlelések között. Szinte véletlenszerû, hogy mi jut át a vastag páncélon, ami elválasztja õt a külvilágtól. Ebben a néhány másodpercben mégis átjutott minden információ, ami szükséges volt tette végrehajtásához.
  Látnia kellett maga mellett Franny tányérját, azazhogy tudatosulnia kellett benne, hogy látja. De Franny és a dadus arcát már nem láthatta, hiszen mellette ültek, õ pedig szokás szerint mereven elõre nézett. Hallás útján értesült arról, hogy anyja megtiltja a dadusnak a hús felvágását, s valószínûleg megint csak látásával észlelte, hogy a dadus csakugyan nem is vágja fel a húst. S most jön, amire már semmilyen élõlény nem képes a homo sapiensen kívül, még legfejlettebb õskori elõdeink sem. Rose megállapította, hogy õ fel tudja vágni a húst, Franny pedig nem -- holott felnõtt, épelméjû emberek is gyakran meglepõdnek, ha azt tapasztalják, hogy másvalaki nem rendelkezik az õ természetes vagy annak vélt képességükkel --; hogy ennek következtében Franny akár éhen is maradhat, vagy kényelmetlen, bosszantó és megalázó viaskodásra kényszerül az evõeszközzel és a hússal; hogy az õ tányérján ugyanolyan hús van, mint Frannyén, tehát ha felvágja és kicseréli, Franny hozzájut a könnyen fogyasztható ételhez, s õ maga sem rövidül meg; hogy hol van pontosan Franny tányérja; és hogy elõször el kell vennie Franny tányérját, csak aztán teheti a helyére a sajátját, miközben Frannyét a másik kezével a levegõben kell tartania, úgy, hogy ne essen le róla a hús. (A két kéz külön, összehangolt használata csak kilenchónapos korban alakul ki az egészséges gyerekeknél, az agykárosodottak egy része pedig soha nem tanulja meg igazán jól.)
  Ebben a helyzetben egy egészséges nyolcéves gyerek többféleképpen reagálhat.
 1. Csúfolni kezdi Frannyt, amiért nem tudja felvágni a húst (testvéreknél ez ritka).
 2. Tüntetõen csatlakozik szüleihez és biztatni kezdi Frannyt a hús felvágására.
 3. Frannyhez csatlakozik éppoly tüntetõen, csak azért is felvágja neki a húst és dacosan várja a szülõi megtorlást.
 4. Segíteni kezd Frannynek, tanítani kezdi, hogyan vágja fel a húst, belehelyezkedve nõvére helyzetébe és átgondolva, hogyan használhatja az evõeszközt béna kezével.
 5. Elhatárolja magát az egésztõl, de szemébõl kiolvasható, hogy azért igenis van véleménye.
  Rose egyiket sem tette. Csak a tényekre vagy tényeknek tartott dolgokra szorítkozó agymûködésével megállapította a tényállást. Kiválasztotta a szükséges stratégiát (azt, hogy fel fogja vágni Frannynek a húst) és taktikát (hogy pontosan milyen mozdulatokkal fogja tenni). Nem mintha nem értett volna egyet anyja pedagógiai elképzelésével, amivel mellesleg _én_ nem értek egyet, ez aligha fordult meg a fejében. Franny gondban volt és õ segíteni tudott  neki; de nem állt azon a szinten, hogy felismerhesse: Frannynek valóban hosszú távú segítségre is szüksége lenne, meg kell tanulnia felvágni a húst. (Bár ha én vagyok ott, ezzel az agyammal, ugyanúgy felvágom neki.) Rose nem várt köszönetet, nem érdekelte, hogy tettének lehet-e következménye – azon kívül, hogy Franny meg tudja enni a húst -- és milyen. Csak a jelenre koncentrált, mint késõbb is egész életében, az éppen szükséges cselekvésre. "Gépiesen" felismerte, hogy feladat áll elõtte; kidolgozta a feladat végrehajtásának módját; és végrehajtotta a feladatot. (Gépiest mondtam, mert cselekedete csakugyan ilyennek tûnik, de idézõjelbe tettem, mert belátható idõn belül nem leszünk képesek olyan gépet szerkeszteni, ami ezt ilyen sokszorosan összetett módon tudja! S még a legintelligensebb állatok sem jutnak el idáig.)
  S ha már itt tartunk, a következmény az lett, hogy a szülõk bosszankodtak, amiért Rose ellenszegült nekik. Nem értették meg, hogy Rosetta ezzel a néhány mozdulattal váltott jegyet az életbe.

Láng Attila D.